Hollands Glorie van het Deventer Kamer Orkest onder leiding van Peter Bogaert speelt een bijzonder Nederlands programma. Vier eeuwen Nederlandse muziek en een Wereldpremière. Het Deventer Kamer Orkest speelt samen met violiste Else Marije Baas op vrijdagavond 28 november.
De jonge violiste Else Marije Baas speelt de nog nooit eerder uitgevoerde Suite in d-moll voor viool en strijkorkest van Julius Röntgen.
Het gebeurt niet vaak: een concert met alleen muziek van eigen bodem en dat niet alleen…. ook speciale aandacht voor jong talent: violiste Else Marije Baas (20 jaar) heeft vorig jaar opgetreden als ‘Jonge Held’ in het tv programma Podium Klassiek. Zij zit in het 2e jaar van het conservatorium te Amsterdam. Daar heeft zij les van Peter Brunt. In 2026 zal ze meedoen aan het prestigieuze Oscar Back Concours. Zij heeft tot onze grote vreugde toegezegd om met het Deventer Kamer Orkest de Suite in d-moll (‘Aus Jotunheim’) van Julius Röntgen uit te voeren. Het stuk is nog niet eerder uitgevoerd en we zijn trots dat we met deze première aandacht genereren voor een componist die van grote waarde is geweest voor het Nederlandse muziekleven. Behalve viool studeren en optredens met haar strijkkwartet werkt Else Marije in een speciaalzaak voor stroopwafels.
Nadat Julius Röntgen (1855-1932) zijn jeugd in Leipzig had doorgebracht, vertrok hij in 1878 naar Amsterdam waar hij als dirigent en pianoleraar ging werken aan de muziekschool van de “Maatschappij tot Bevordering der Toonkunst” in Amsterdam. Vanaf dat moment liet hij zijn stempel achter op het Nederlandse muziekleven als componist, pianist, dirigent, concertpromotor en didacticus. Vanaf 1892 brengt Röntgen de meeste zomers door in Denemarken. Daar sluit hij vriendschap met de componist Carl Nielsen, wiens werk hij in Nederland introduceert. Sporen van de Noorse folklore vind je nog terug in zijn Suite voor viool en strijkorkest (1892). Het is oorspronkelijk voor viool en piano geschreven, maar wij spelen de versie voor viool en strijkorkest.
Röntgen stond ook aan de wieg van de bouw van het Concertgebouw en vervulde de rol als adviseur voor de vorm en akoestiek van de Grote Zaal. Later werd hij directeur van het Amsterdams Conservatorium. In zijn laatste levensjaren van 1924 tot 1932, trok Röntgen zich terug in Bilthoven waar hij meer dan 200 composities schreef! Zijn Suite zou je kunnen kenmerken als neo-barok en de bijzondere melodieën blijven je nog lang bij!
De bladmuziek van de Suite van Röntgen is beschikbaar gemaakt door de Stichting ProNem, die zich inzet om Nederlandse muziek toegankelijk te maken.
Behalve deze première spelen we nog meer werken van Nederlandse componisten: ‘Nachtmusik’ van Mathilde Wantenaar (1993): een ode aan de Hongaar Béla Bartók , die met zijn Divertimento feestelijke muziek schreef met knipogen naar Bach en Mozart.
Van de 21e eeuw terug naar de 16e eeuw, naar de componist Jan Pieterszoon Sweelinck (1561-1621), die zijn vroege jeugd doorbracht in Deventer! Van hem spelen we de Fantasia chromatische SWwV 258. Om de composities uit vier verschillende eeuwen compleet te maken, spelen we van Unico Wilhelm rijksgraaf van Wassenaar Obdam (1692-1762) zijn Concerto Armonico nr 4 in G.
Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door de financiële bijdrage van:
Aanvang concert 20.00 uur
Gudulakerk open om 19.30 uur